Yayınlanmış 18.04.2018
Anahtar Kelimeler
- Sanal gerçeklik,
- turizm
Nasıl Atıf Yapılır
Öz
ÖZ
Turizmin küresel dünyada gelişmesiyle birlikte işletmelerin farklılaşma çabaları rekabetin artmasına yol açmıştır. Farklılaşma çabasına giren işletmeler bilginin kolay ulaşılabilirliğini özümseyerek sürekli takip ve sürekli gelişime açık duruma gelmeye başlamıştır. Gelişime ve bilgiye açık olan işletmeler sanal gerçekliği görmezden gelmeyerek turizm sektöründe kullanmayı amaçlamaktadır. Sanal gerçeklik teknolojisi insan-makine etkileşiminde günümüz bilgisayarlarında hâlâ var olan bilgisayar ekranı, klavye veya fare gibi, insanların kendilerini doğal ortamda hissetmelerini engelleyen unsurları ortadan kaldırmayı hedeflemektedir. Bu sayede sanal gerçeklikle ortadan kalkan bu unsurlar sayesinde insanlar daha önceden turizm deneyimi yaşamadığı yerleri sanal ortamda görerek deneyim ve ön bilgi edinmiş olacaktır. Çalışmada sanal gerçeklikle ilgili dünyada farklı alanlarda yapılmış olan araştırmalar incelenmiştir. Bu araştırma Samsun ilindeki dört ve beş yıldızlı otellerde sanal gerçekliğin turizme entegrasyonunun gerçekleşip gerçekleşemediğinin tespitini amaçlamaktadır. Çalışmada araştırma yöntemi olarak nitel araştırma tekniklerinden derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırmada Samsun ilinde bulunan 5 yıldızlı otellerin genel müdürleri ile derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir.
Referanslar
- Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayıncılık, Sakarya, 226.
- Arat, T., & Baltacıoğlu, S. (2016). Sanal Gerçeklik ve Turizm. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19(1), 103-118.
- Balcısoy, S., Kayalar, C., Eren, T., & Koç, E. (2011). Kültürel miras uygulamaları için harici arttırılmış gerçeklik sistemi geliştirilmesi, TÜBİTAK EEEAG Proje no: 105E087, 2-58.
- Binkley, T. (1997). The Vitality Of Digital Creation. The journal of aesthetics and art criticism, 55(2), 107-116.
- Cho, Y. H., Wang, Y., & Fesenmaier, D. R. (2002). Searching for experiences: The web-based virtual tour in tourism marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(4), 1-17.
- Coates, G. (1992). Program From Invisible Site-a Virtual Sho, a Multimedia Performance Work Presented By George Coates Performance Works. San Francisco, CA.
- Coleman, B., & Bilge, E. (2012). Hello Avatar: Dijital Neslin Yükselişi. (Çev: E. Bilge) MediaCat Kitapları.
- Çolak, C., ?Sanal Müzeler?, (Yayımlanmamış Bildiri), 11. Türkiye?de İnternet Konferansı, Ege Üniversitesi, Bornova, İzmir, Kasım 2011.
- Derman, E.,(2012), "360 Derece Panoramik Sanal Tur Uygulaması (Dumlupınar Üniversitesi Örneği)", Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
- Ekin, V. (2013). Sanal Gerçeklik Ortamları ve Uygulamalar: Spor ve Sanal Ortam Göstergeleri. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 4(13). 8-22.
- Giberson, J. (2017). Generation Y, Virtual Reality and Tourism. Tourism Travel and Research Association: International Conference. 10.
- Kayabaşı, Y. (2005). Sanal Gerçeklik ve Eğitim Amaçlı Kullanılması, The Turkish Online Journal of Educational Technology ? TOJET, 4(3), 151-158.
- Kurbanoğlu, S. S., 1996, Sanal gerçeklik: Gerçek mi, değil mi?, Türk Kütüphaneciliği, 10 (1), 21-31.
- Kuruüzümcü, R. (2007). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, (12). 93-96.
- Oruç, Z. (2016). Müzede Yeni Gerçeklik, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication TOJDAC, 6(2), 273-290.
- Sertalp, E., ?Artırılmış Gerçeklik (AG) Uygulamalarının Turizm Alanında Kullanımı?, (Yayımlanmamış Bildiri), 21. Türkiye?de İnternet Konferansı, TED Üniversitesi, Ankara, Kasım 2016.
- Sherman, W. R. ve Craig, A. B., (2002), Understanding virtual reality: Interface, application, and design, Elsevier, p.
- Sürücü, O. (2017). Sanal gerçekliğin kültürel mirası korumada kullanımı, Salih Bozok villası örneği (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
- TDK, 2014, Türk Dil Kurumu, Güncel Türkçe Sözlük.
- Thierauf, Robert (1995), "Virtual Reality Systems for Business", Greenwood Publishing Group, USA, 165-173.
- Tussyadiah, I. P., Wang, D., & Jia, C. H. (2017). Virtual reality and attitudes toward tourism destinations. In Information and Communication Technologies in Tourism 2017. Springer, Cham. 229-239.
- Türker, İ. Halil (2007), "İmgeden Sanal Gerçekliğe", Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Samsun.
- Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
- Yumurtacı, O. (2016). A Theoretical Framework For The Evaluation Of Virtual Reality Technologies Prior To Use: A Biological Evolutionary Approach Based On A Modified Media Naturalness Theory. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication ? TOJDAC, 6(2), 181-192.
- Yung, R., & Khoo-Lattimore, C. (2017). New realities: a systematic literature review on virtual reality and augmented reality in tourism research. Current Issues in Tourism, 1-26.