Cilt 8 Sayı 2 (2023): Turkish Journal of Marketing
Makaleler

Metaverse’te alışveriş yapmak hedonik ve faydacı güdüleri nasıl etkiler?

Fatma Meltem Ay
Yüksek Lisans Öğrencisi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli, Türkiye
Fatih Koç
Doç. Dr., Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli, Türkiye

Yayınlanmış 26.06.2023

Anahtar Kelimeler

  • Metaverse, Alışveriş Güdüleri, Niyet

Nasıl Atıf Yapılır

Metaverse’te alışveriş yapmak hedonik ve faydacı güdüleri nasıl etkiler?. (2023). Turkish Journal of Marketing, 8(2), 51-63. https://doi.org/10.30685/tujom.v8i2.183

Öz

Yeni bir evren şeklinde tanıtılan Metaverse ortamında alışveriş yapma, dünyada giderek artan bir öneme sahiptir. Bu ortamda tüketicileri alışverişe yönlendiren güdülerin incelenmesi hem uygulayıcılar hem de akademisyenler için son derece hayatidir. Bu çalışmanın amacı, Metaverse ortamındaki alışverişin tüketici güdülerinde bir değişime neden olup olmayacağının incelenmesidir. Buna ek olarak, Metaverse’e yönelik alışveriş güdülerinin Metaverse’te alışveriş yapma niyeti üzerindeki etkilerinin belirlenmesi, bu çalışmanın bir diğer amacıdır. Bu amaçlara ulaşmak için, online anket yöntemiyle 331 kişiden veri toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, Metaverse’te alışveriş yapmanın hem faydacı hem de hazcı güdülerde azalmaya neden olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca macera, rahatlama ve fikir boyutlarının Metaverse’te alışveriş yapma niyetini pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

Referanslar

  1. Adigüzel, S. (2022): Virtual Marketing of International Trade: Metaverse.
  2. Arnold, M.J. ve Reynolds,K.E. (2003). Hedonic shopping motivations, Journal of Retailing, 79,(2), s. 77-95, https://doi.org/10.1016/S0022-4359(03)00007-1.
  3. Babin, B. J., Darden, W. R. ve Griffin, M. (1994). “Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value”, Journal of Consumer Research, 20(1), s. 644-656.
  4. Ball, M., (2022). The Metaverse: And How It Will Revolutionize Everything, Liveright Publication
  5. Berthiaume, D. (2022). Survey: Are consumers ready for metaverse shopping? Chain Store Age. https://chainstoreage.com/survey-are-consumers-ready-metaverse-shopping
  6. Bloch, P., Ridgway, N. ve Dawson, S., (1994), ‘‘The shopping mall as consumer habitat’’, Journal of Retailing, 70(1), s.23-42.
  7. Chang, Y-W., Hsu, P-Y., Chen, J., Shiau, W-L. ve Xu, N., (2023). Utilitarian and/or hedonic shopping – consumer motivation to purchase in smart stores, Industrial Management & Data Systems,123 (3), s. 821-842. DOI 10.1108/IMDS-04-2022-0250
  8. Childers,T.L., Carr, C.L., Peck, J. ve Carson, S., (2001) Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior, Journal of Retailing, 77(4), s.511-535, https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00056-2.
  9. Darbinyan, R. (2022). Virtual shopping in the Metaverse: What is it and how will AI make it work. Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2022/03/16/virtual-shopping-in-the-metaverse-whatis-it-and-how-will-ai-make-it-work/?sh=661defa85f27
  10. Di Pietro, R. ve Cresci, S. (2021). Metaverse: Security and Privacy Issues. Third IEEE International Conference on Trust, Privacy and Security in Intelligent Systems and Applications (TPS-ISA) (s. 281–288). https://doi.org/10.1109/TPSISA52974.2021. 00032
  11. Durukal, E ve Armağan, E. (2022). Metaverse ve Pazarlamaya Etkileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 11(3). s. 1890-1909
  12. Fernandes, E., Semuel, H. ve Adiwijaya, M. (2020), “The influence of social media advertising on purchase intention through utilitarian and hedonic shopping motivation: a study at beauty care and anti-aging clinic service in surabaya”, Petra International Journal of Business Studies, 3 (1), s. 23-36.
  13. Gaskin, J., James, M. ve Lim, J. (2019), "Master Validity Tool", AMOS Plugin. Gaskination's StatWiki.
  14. Hair, J. F., Babin, B. J., Anderson, R. E., ve Black, W. C. (2019). Multivariate Data Analysis (8th ed.). England Pearson Prentice.
  15. Hu, L., Filieri,R., Acikgöz, F. ve Zollo,L. (2023), The effect of utilitarian and hedonic motivations on mobileshopping outcomes. A cross-cultural analysis. International Journal of Consumer Studies, 47:751–766. DOI: 10.1111/ijcs.12868
  16. Jin, B. ve Kim, J.O., (2001), "Korean consumers' patronage of discount stores: domestic vs multinational discount store shoppers' profiles", Journal of Consumer Marketing, 18(3) s.236–255.
  17. Martin, E. J. (2022), Keys to Understanding the Metaverse—and How Your Business Can Benefit. https://www.destinationcrm.com/Articles/Editorial/Magazine-Features/Keysto-Understanding-the-Metaverse-and-How-Your-Business-Can-Benefit-152169.aspx
  18. Nguyen, T.M., Nguyen, T.D. ve Barrett, N.J., (2007), "Hedonic shopping motivations, supermarket attributes, and shopper loyalty in transitional markets: Evidence from Vietnam", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 19(3), s.227–239.
  19. Onurlubaş, E. (2018), Marka Değeri Boyutlarının Marka Bağlılığı Ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: X Marka Beyaz Eşya Kullanıcıları Üzerine Bir Uygulama, Turkish Studies Economics, Finance and Politics 13/30 Fall, s. 273-302. DOI: 10.7827/TurkishStudies.14362
  20. Singh, R., (2006), "An empirical investigation into the effects of shopping motivation on store environment value relationship", Desertation, The Florida state University:USA.
  21. Standish, J. (2022). Retailers, meet me in the Metaverse. https://www. accenture.com/us-en/insights/retail/tech-vision
  22. To, P-L. ve Sung, E-P. (2014). Hedonic Motivations for Online Shopping, International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 8(7), s.2230-2232